zondag 27 juli 2014

Hoge Bi? Straatbeeld anno 1900

Het leuke van figureren in een film met een historisch verhaal is dat de hele setting teruggaat in de tijd. Alle figuranten in kostuums, geen moderne dingen in beeld en voor een passend straatbeeld bijbehorende vervoersmiddelen, in dit geval maar liefst drie koetsen en twee hoge bi’s.

Een fiets met een hoog en laag wiel, lastig te berijden en remmen is al helemaal gevaarlijk aangezien je zo over het stuur heen vliegt. De hoge bi, zonder enige twijfel de gevaarlijkste massa-geproduceerde fiets. Andere nadelen waren het moeizame opstijgen, de onmogelijkheid om bij een tussenstop een voet op vaste grond te zetten en de instabiele wegligging.
Ik zag het bijna allemaal gebeuren tijdens de opnames al was de berijder, zoals hij zelf zei, wel ervaren. Oefening baart kunst? Ondanks de beperkingen van dit vervoermiddel was dit het eerste echt bruikbare rijwiel.



De koets is een tussenvorm van een draagstoel (later niet gedragen door mannen maar paarden)naar een gemotoriseerd voertuig. Ze werden afhankelijk van de grote en rijkdom van de eigenaar getrokken door één of meerdere paarden. Soms hadden ze aan de achterkant een raam, zodat de ingezetene naar buiten kon kijken en de voorbijgangers konden zien wie er in de koets zat. Rijkdom en de rijke mochten gezien worden.

Drie koetsen in een straat en een scene die keer op keer overnieuw moest. Dat hield in dat de koetsen keer op keer moesten draaien, een hele happening. Nou was deze straat breed, in een smalle straat was het niet mogelijk geweest.
Wil je bovenstaande vervoersmiddelen van dichtbij bekijken, dat kan in de volgende musea’s:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten